My hajj experience..

Sunday, November 2, 2008

27/11/2006

Seperti biasa, kami berempat gie breakfast di kedai tk jauh dr masjid n hotel. Jemaah haji muassasah mmg tk disediakan breakfast di hotel. Tapi, kami tk kisah, lagi seronok sebab dapat peluang nk rasa makanan Arab.. Roti kat kedai tu sedap sgt.. cicah2 ngan kuah.. mmg berselera.

Siap makan, aku decide nak beli prepaid Mobily.. ini sumer advise dr Kak Zaleha (remisier Aseambankers)..thru her experience lebih baik guna prepaid Saudi supaya senang nk contact sesama aku n abang kat cni.. Beli kat sorang lelaki OKU.. dia dok kat kaki lima kedai.. Pastu, kitorang jln2 nengok2 barang, sempat juga lah beli apa yg patut i.e cenderahati tuk kwn2 n sedara mare...

Hmmm... mulai hari ni, aku stop minum air zam zam yg sejuk cam ais tu.. sebabnya, tekak aku bertambah rasa perit n cepat dahaga n akhirnya menyebabkan aku slalu jer nk ke toilet. Rasa terganggu juga especially waktu di dlm masjid. Aku pun teringat nasihat mak supaya minum air zam zam yg tk sejuk..

Dlm perjalanan balik hotel selepas Asar, terserempak ngan budak lelaki, aku rase dia bukanlah Saudi origin, maybe Afghanistan kot.. ntah ler.. Rajin betul dia menegur jemaah yg lalu lalang supaya beli tasbih yg dia jual..Aku ni ntah ler, berbelah bagi nk beli ke tak.. at last aku berlalu camtu jer.. kesian budak tu.

Jemaah Malaysia bertambah ramai tiba di hotel Al Haram.. apalagi, jam kat lif. Bagi aku n abang, tk jadi masalah nk naik tangga ke tingakt 8.. tapi kesian la kat mak n bapak.. tk sampai ati nk tengok dorang panjat tangga..

No comments: