My hajj experience..

Sunday, November 23, 2008

5/12/2006 - Tuesday - Masjidilharam

Bangun awal pagi.... aku nengok cam ok.. terus aku membersihkan & (menyucikan?) diri .... Kol bilik abg,, bagitau, dah ok nk gie masjid tuk solat subuh...

Masa mula nk masuk Haram, feeling tu susah nk ckplah,, apalagi bila Kaabah di depan mata.. airmata dok mengalir.. betapa aku menginsafi peluang yang Allah bagi.. The first ever in my life, aku dapat solat di dlm Masjidilharam... saat yg tk ternilai dlm hidup aku ni.

Selesai solat, aku terus ikut gie ke Tana'im, dengan van sapu., dorang yg lain niat umrah sunat,,tapi aku still in ihram Umrah wajib. Sesampai di sana, org tk ramai sgt lagi, maybe still awal, maklumlah kami kan KT2 (penerbangan kedua) jemaah tk ramai yg sampai Makkah. Lagipun, awal pagi lagi....

Selesai di Tana'im, terus ke Haram..aku igt lagi, ada sorang lelaki syria yg naik van sy sama
beria2 ajak kami turun di sekitar pintu bab assalam..(lupa nama jalannya) tapi sebab kitorang tk biasa lagi .. nak gak turun kat Ajyad st., masuk ikut pintu no 1. Padahal, ikut bab assalam lah lebih baik..

Selesai tawaf, terus mengerjakan saie.. bergunting.. Balik ke hotel, berjalan kaki menyusuri Ajyad Street, aku agak ada lah dlm 1.5km ke hotel. Breakfast heavy hari ni,, NASI BRIANI..heheh..

Balik hotel,, check,,elemek.. still ada lagi laaaaaaa.. rupanya.. tapi aku dh tk tensen dah.. SABAR AJELAH.. ari ni juga, kami membayar dam haji tamattuk di kaunter TH (dekat lobby hotel)..

No comments: