My hajj experience..

Tuesday, November 4, 2008

Jalan2 ke Pasar Kurma 29/11/2006

Seperti biasa, lepas solat subuh, kami berempat gi breakfast, makan roti, lempeng.. tk jemulah.. sedap ajer pada aku.

Terus jer kitorang berjalan kaki ke Pasar kurma, sengaja tk nak naik teksi. Sambil berjalan, boleh menikmati pemandangan Madinah yg cukup bersih, udara nyaman n sudah semestinya Masjid Nabawi yg sgt2 cantik.

Kitorang tk tau pon arah pasar kurma, so bertanya arah jln kat satu farmasi berdekatan . Oleh sebab kitorang berjalan di luar pagar masjid, so perjalanan tu jadi bertambah jauh.. manelah kitorang tau kan masa tu..huhu..

Tapi takper, tak rase penat pun, seronok lagi ada. Bapak mertua aku siap beli n bagi makanan kat merpati yg banyak kat satu tempat tu..

Akhirnya kitorang sampai juga.. lepas bertanya kat jemaah mesia sama maktab ngan kitorang..Dia pun bersiar2 ngan wife dia..Difahamkan, tahun2 sebelum ni, jemaah haji muassasah mmg dibawa ke pasar kurma ni,, tapi masa musim haji yg lepas, ada berlaku kemalangan membabitkan jemaah.. kematian pulak tu. Terus tabung haji dh tk bawa lagi dah,, klu jemaah nk pergi, kena pergi sendiri.

Sesampai kt Tamar Souq tu.. kagum aku ngan kurma yg beraneka jenis. Selain kurma aku beli juga yg lain, manisan etc. Dah abis, jalan kaki juga balik ke hotel, melalui bazar yg dibina bersebelahan Masjid.

OO.. no wonder semalam aku rase sediihhhhh sgt kat masjid nabawi, rupanya petangni aku dh tk boleh sembahyang.... Dengan tinggal berapa hari sebelum berangkat ke Makkah, dh sure aku tak dpt lagi ke masjid...

No comments: