My hajj experience..

Sunday, November 23, 2008

1/12/2006 Hari terakhir.. hari yg ditunggu

Today is my last day here in Madinah al Munawwarah. Perasaan bercampur baur, sedih nk tinggalkan Madinah, tapi berdebar2 juga tuk berangkat ke Makkah. Paginya, kami sumer buat ziarah wada'.. Kami hanya pergi ke kawasan luar berdekatan Makam Rasulullah (green dome).. sedihnya... n juga Perkuburan Baqee. Selesai ziarah, aku n abang ke kedai Ibrahim, bergambar ngan Ibrahim n kwn2nya.

Masa orang sembahyang Jumaat, aku n sharifah turun ke perkarangan masjid..maklum, kami dh tk dpt masuk ke dlm masjid,, cuma dpt tengok dr luar saja.

Lepas solat Asar, kami diarahkan tuk terus turun ke lobi hotel.. bas pun dh sedia menunggu,, aku tengok bas tu sumer, rase klasik sgt..ehhe.. cam bas zaman dulu..

Naik atas bas, aku ternampak Ibrahim keluar dari kedai, tunggu saat kami nk bertolak. Aku sms kat dia... say bye !, But he repplied, "BYE HUSSN"..kah3x. I replied back n inform him, then only he anta balik sms "BYE NUREETA".. takperlah, salah ejaaan nama aku pon ..ehhehe..

Along the way, the bus stopped at Bir Ali utk niat & sembahyang sunat ihram. Four of us, minum teh kat kedai yg ada kat perkarangan masjid. Lepas tu, terus memulakan perjalanan yg jauh ke Makkah.

Singgah kat dua tempat lagi, for rest n TOILET ler apa lagi... bila turun jer dari bas, huih.. sejuk betul !!!.. orang lelaki kenalah bersabar, tahan sejuk dlm berpakaian ihram.

Sebelum sampai Makkah, ada 2-3 checkpoint tuk jemaah haji. Kami sumer tk perlu turun bas, hanya driver aje yg uruskan. Yg menariknya, setiap kali checkpoint, ada saja yg pihak Saudi bagi, buah la, air la.. alhamdulillah.

No comments: