My hajj experience..

Saturday, December 27, 2008

9/12/06.. umrah lagi dan cerita lain..

Pagi ni, aku still rase pening @ sakit kepala lagi. But, aku ikut juga abang ke Tana'im utk berniat umrah. Seperti biasa, naik van sapu kat area Ajyad tu..ish, van yg kitorang naik ari ni.. mengerikan. pintu dia tk leh nk tutup.. dah ler bawak laju,, suspens gak aku.. nasib baik aku tk dok betul2 kat sebelah pintu..

Sampai jer, terus ke toilet.. mak aii.. ramainya orang. Punyalah lama tunggu nk masuk bilik kecik tu, sebabnya orang2 dri India n Pakistan (aku raselah) mandi lah pulak..sabor je lah.. tapi aku patut bersyukur, kita ada kemudahan nk mandi di hotel, betul tak. Kot jadi cam dorang tuh, tak tau lah camna.. Alamak, !!! aku paling lambat sampai ke van...heheh..

Masa tawaf, alhamdulillah,, ok .. berjalan lancar.. tapi during saie, aku rase lemah sket..tk tau lah kenapa. Selesai saie, terus keluar masjid ikut pintu Marwah. Aku n abang decided nk makan kat restoran Thaibat... sebab Kak Kiah n husband ckp sedap.. hehe..

Rupanya,, restoran tk open lagi for biz.. tapi aku nk tunggu jugak !!>. teringin punya pasal.. tetiba Abang ckp dia nak ke toilet sat.. mintak aku tunggu kat situ.. aku pun ok jer la , sbb kat situ tk sunyi, tk la menakutkan. Aku pun pegi lah ke kedai sebelah restoran tu.. sedang aku dok tengok2 brang, sorang pekerja kedai tu dtg.. dia tanya.. "sudah kawen ??".. aku buat tak tau ajer..pas tu dia dok tanya2x lagi.. aku pun jawab "Dah kawen lah !".. terus dia blah @@. aku pun blah meninggalkan kedai tu..

Ehem,, abang balik dari toilet, restoran thaibat pun dah ready for biz. Kitorang makan nasi buhari dengan ayam panggang. Sepinggan ajer sebab byk beb !..tapi kan.. memang sedap lah !

Dah makan, tk terus balik hotel lagi tuu.. gie jalan lagi.. tengok kedai buah, sayur... ada satu kedai tu, aku nengok; berkerumun jemaah Indon.. bila ditanya rupanya ada lagi jemaah Indonesia yg terpaksa memasak sendiri.. sungguh aku tk sangka.

Tetiba,, org yg jual sayur tu dok jerit.. Kongkang Kongkang !!!.. aiks, aku pon heran gak, apa kemende la sayur namanya Kongkang .. hahahaha.. bila aku tengok.. KANGKUNG rupanya.

Oh ya, today my friend from Madinah, Ibrahim called. Tapi biasalah,, tk dpt nk borak apa pun.

Lepas maghrib, aku terpaksa balik.. tk dpt nak Isyak kat masjid sebab sakit kepala menyerang lagi. Nak makan pun tk selera, minum ajer.

Tepat kul 9.42pm aku terus ke klinik. Very convenient, sebab ada disediakan klinik Tabung Haji di setiap maktab. .. Doc cakap aku dah kene infection. sebab.. hingus (heheh) dah jadi kaler hijau. sebab tu la aku sakit kepala kot.. terus bagi jugak ubat migraine. Sebenarnya sebelum aku ke tanah suci, masaalah migraine lah yg aku risaukan.. kerap sgt sakit kepala !

No comments: