My hajj experience..

Sunday, December 28, 2008

17/12/2006 - ziarah luar n kenangan yg tk dpt dilupakan.

Pagi ni, berlakulah one most unforgetable moment in my life. Aku keluar awal dari hotel utk solat subuh. Maklum, jemaah semakin ramai, jadi kena awal ke masjid tuk mendapat tempat solat. Aku duduk sebelah kakak indonesia. Sempat lah aku membaca alQuran..etc. Azan bergema, jemaah semakin ramai masuk ke ruang solat.. susah nak cari ruang kosong tanpa manusia. Tiba2, datang sorang pompuan Afrika kukira... terus dia tungjuk sign nk solat sebelah aku.. kakak indonesia tu geleng2kan kepala, aku pulak tunjuk sign suruh dia ke tingkat atas sekali.. tapi dia tetap nk kat sebelah aku.. dok belakang skit.. masa solat sunat tu, aku sujud.. n dia sujud di atas tapak kaki aku.. selesai solat sunat.. barulah aku terfikir,, kenapalah aku ni teruk sgt.. dia pun jemaah cam aku juga !.. Aku berdoa kepada Allah, minta lapangkanlah saf, tuk pompuan tu sembahyang sama. Bila solat subuh nk bermula, terus aku tarik tangan perempuan hitam tadi.. Alhamdulillah,,lapang,, dapat kami solat dengan selesa. Selesai solat, aku pun hulurkan tangan tuk bersalam dengan dia... tiba2 terus dia memeluk aku.. dia hanya ucapkan sahabat berulang kali n menunjukkan tangan dia keatas. Aku menangis.. keadaan masa tu aku rase syahdu sangat sampai kakak Indonesia tadi pun mengalirkan air mata. ..

Lepas jer balik dr masjid, breakfast terus get ready ke bas.. nak gie ziarah luar.. Kami berempat join ngan jemaah dari KT yg dah keberapa ntah.. sebab KT 2 semuanya dh sudah ziarah luar... tak per lah tu..

Kami dapat melihat Jabal Thur... dari jauh ajer.. begitu juga Jabal Nur.

Ke Arafah, best sebab sempat ke Jabal Rahmah...alhamdulillah.. kat sini ramai juga peniaga.. dorang memang suka la ngan jemaah haji Malaysia.. biasanya orang m'sia mesti beli walaupun sikit. Dalam perjalanan ke Mina (masih lagi dlm kaw Arafah).. kami dikejutkan dengan satu kemalangan bas n bas. Kalau tk silap, bas jemaah Indonesia berlanggar dengan bas jemaah Pakistan di satu persimpangan.. ngeri.. dengan keadaan bas jemaah indonesia yg teruk .. khabarnya sorang jemaah Indon meninggal dunia.. semoga Allah mencucuri rahmat keatas rohnya..

Di Mina, kami dibawa melihat Jamrat yg masih belum siap sepenuhnya.. Aku paling kagum, sempat tengok Tentera Arab Saudi, tengah buat latihan..utk persiapan kemuncak haji nanti.

Lepas tu terus bas membawa kami ke kawasan Muzdalifah.

No comments: